Bądź ze sobą


Ile czasu dziennie poświęcasz na tzw. Higienę osobistą?
Mam na myśli kąpiel, mycie zębów, włosów, przygotowanie czystego, wyprasowanego ubrania?
Jeśli jesteś kobietą, być może zależy Ci na tym by podkreślić swoją urodę poprzez ładny makijaż, fryzurę czy pomalowane paznokcie. Jako element dbania o siebie można też uznać regularne uprawianie sportu, wizyty na siłowni itp. To ważne i często sprawia wiele satysfakcji.

A co z higieną psychiczną?
W związku z tym tematem rodzi się wiele pytań i wątpliwości:
– Higiena psychiczna – a co to takiego?
– Czy to jest niezbędny element naszego codziennego funkcjonowania?
– Co i jak często robić by zachować higienę psychiczną?
– Jakie przyniesie to korzyści?
– Co jeśli nie mam w zwyczaju dbać o higienę psychiczną?

Sporo pytań, ale ta kwestia jest w zasadzie prosta. Nie jesteśmy uczeni tego jak o siebie dbać pod względem psychicznym. Teoretycznie powinniśmy taką naukę wynosić z domów rodzinnych, ale dość powiedzieć, że z tym bywa równie a nasi rodzice też mogli nie mieć okazji by takową wiedzę nabyć. W szkołach wciąż brak zajęć, które w jakikolwiek sposób nawiązywałyby do nabywania umiejętności radzenia sobie z okazywaniem uczuć, identyfikowania swoich emocji czy radzenia sobie z problemami.

Higiena psychiczna to właśnie nic innego jak umiejętność identyfikacji swoich stanów emocjonalnych, uczuć, dostrzegania sytuacji i własnych myśli, które mogą emocje w nas wywoływać. Higiena psychiczna to w gruncie rzeczy psychiczna świadomość tego co się dzieje wokół nas. Higiena psychiczna to także czas, jaki jesteśmy gotowi poświęcić na przemyślenie codziennych wydarzeń z naszego życia.

Higiena psychiczna jest, a właściwie powinna być, codziennym elementem naszego funkcjonowania. Wyobrażacie sobie nie myć zębów przez tydzień? No właśnie. A kiedy ostatnio poświęciłaś/eś sobie 5 minut by zobaczyć o czym myślisz? Codziennie kogoś spotykamy, gdzieś jesteśmy, z kimś rozmawiamy i powstają w nas różne emocje, dlatego higiena psychiczna potrzebna jest na co dzień.

Co robić? Zrób sobie herbatę. Wyłącz komórkę. Usiądź wygodnie, bez telewizora, gazety, książki, przez chwilę nic nie rób, nie jedz, nie żuj gumy, nie rób na drutach, nie zajmuj niczym rąk, nie skupiaj się na niczym konkretnym. Banalne? Dziwne? Proste? Po co? Spróbuj… przekonaj się zareaguje twój organizm, głowa…

Przewlekłe niedbanie o siebie pod względem psychicznym, czyli brak świadomości swoich uczuć, myśli i niedostrzeganie wydarzeń, które mogą wywoływać emocje prowadzi z czasem do powstania lęku – stanu pobudzenia organizmu, który wszystkie te wydarzenia, myśli i emocje rejestruje. Z czasem pojawiają się bóle głowy, natłok myśli, szumy w uszach, ucisk w klatce piersiowej, gula w gardle, problemy gastryczne, ogólne osłabienie czy senność w ciągu dnia i trudność w zaśnięciu w nocy oraz inne.

Korzyści z zachowywania higieny psychicznej to zachowanie zdrowia psychicznego. Emocje mają nam dodawać sił do działania, co jednak w sytuacji, kiedy nie będziemy sobie zdawać z nich sprawy. Skąd wiać siły do codziennych zajęć.

Ćwiczenie:
Na początku poświęć sobie 5 – 10 minut w ciągu dnia by w spokoju pomyśleć, być ze sobą, spróbuj zobaczyć o czym myślisz. Może nie być to takie łatwe, przeszkadzać może natłok myśli, ogólne rozkojarzenie czy nawet niepokój. To tylko potwierdzenie tego jak bardzo tego potrzebujesz. Z czasem ulegnie to zmianie i przyzwyczaisz się, że można być ze sobą, a tym samym sobie pomóc.

Podziel się

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.”


J. Korczak

Psycholog: mgr Damian Giętkowski
tel. 664 942 017
e mail: damian.gietkowski@gmail.com
Skype: Damian Giętkowski

Wszelkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. POLITYKA PRYWATNOŚCI

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close