CZY POTRAFISZ O SIEBIE ZADBAĆ ?


Co to znaczy „dbać o siebie”? Wpisałem to pytanie w google i wyświetliło mi się mnóstwo artykułów typu: „O co powinna dbać kobieta”, „7 sposobów na wellness”, „Jak być piękną i zadbaną kobietą”. A ty: jak o siebie dbasz? Co robisz by czuć  się zadbaną/zadbanym.  Wstajesz rano myjesz zęby, smarujesz buzie kremem, może się malujesz, dbasz o dłonie i paznokcie, chodzisz do kosmetyczki, na siłownie, dobrze się odżywiasz, elegancko się ubierasz, używasz kosmetyków. Ale czy to wystarczy żeby czuć się ze sobą dobrze??? Czy czujesz się dobrze ze swoimi emocjami, ze swoją psychiczną częścią? Tak, ona też wymaga pewnych zabiegów, by mogła funkcjonować zdrowo i byś Ty czuł/a się dobrze. Więc zastanówmy się przez chwile: Co to znaczy dbać o siebie pod względem psychicznym?

Generalnie chodzi o Twoje emocje. A dokładnie o Twój sposób obchodzenia się z nimi. Pod tym względem nie mamy łatwo, ponieważ posiadamy tendencję do spychania naszych emocji, ignorowania ich i nieprzyznawania się do nich. Poza tym pomagają nam w tym liczne mechanizmy obronne, które w dyskretny i skuteczny sposób nie pozwalają na to, by trudnych emocji doświadczyć i je przeżyć. Oczywiście, owe mechanizmy jak wyparcie, projekcja, racjonalizacja itd. są bardzo przydatne, by w danej chwili nie zalały nas fale przytłaczających emocji, przez co nie bylibyśmy zdolni do konstruktywnych działań. Chodzi o to, co z tymi emocjami zrobimy później, po jakimś trudnym wydarzeniu. A później, niestety najczęściej zapominamy (chcemy zapomnieć), że one powstały i nie  mamy najmniejszej ochoty do nich wracać.

Po czym możemy poznać, że zaniedbujemy się psychicznie?

Kiedy przez dłuższy czas unikamy powstałych w nas emocji, one w końcu dadzą o sobie znać, sprowadzając na nas problemy ze snem w nocy, senność w ciągu dnia, brak sił i chęci do działania (obniżony nastrój), odczuwany niepokój, nerwowość, ogólne rozbicie, bóle głowy, żołądka, i wiele innych niedogodności w tym także somatycznych – po prostu będziemy chorować.

Co więc robić by potrafić sobie pomóc i uniknąć lub pozbyć się niechcianych objawów i nauczyć się o siebie dbać?

Nie zawsze jest to takie jasne i oczywiste i najczęściej właściwa droga do doświadczania i przeżywania emocji, które mamy w sobie często od lat i nam szkodzą, wypracowana zostaje w trakcie terapii. Ale ważne jest także, by potrafić doświadczać emocji, które zostają wywoływane u nas na co dzień.

  • Czy potrafisz nazwać emocje jakich doświadczasz, szczególnie te, które powstają w trudnych chwilach?
  • Do nazywania swoich emocji używaj bardzo podstawowych określeń, jak smutek, złość, radość itp.
  • Nie myl swoich emocji ze stanem swojej psychiki. Co to znaczy? Często mówimy: „Jestem zdenerwowany”, ok, ale jaka emocja spowodowała, że teraz jesteś zdenerwowany/a?
  • Nie ignoruj emocji, jakie już w Tobie powstały. Jeśli ktoś z samego rana w pracy wywołał Twoją złość, ale wówczas nie było dobrego momentu by tę emocje doświadczyć i przeżyć, być może po pracy wyjdziesz bardziej zmęczony/a i będzie boleć Cię głowa. To Twoja psychika upomina się o przeżycie złości z poranka w pracy. Zwróć na to (na siebie) uwagę!
  • Jak ją przeżyć? Poświęć sobie chwilę. Zadbaj o psychiczną część siebie. Wróć pamięcią do poranka, pamiętasz co wywołało w Tobie złość? Przypomnij sobie. Może były to jakieś słowa albo niesprawiedliwe postępowanie wobec Ciebie? Jeśli wywołało to u Ciebie złość spróbuj wyobrazić sobie co byś chciał/a zrobić kierowany/a tą emocją.
  • Pamiętaj, emocje to bardzo dynamiczna część naszej psychiki, emocje to nic innego jak wyładowania elektryczne w naszym organizmie, między naszymi neuronami. W związku z tym, wywołane w nas emocje domagają się aktywności! Bierność i unikanie ich prowadzi do nasilenia objawów!
  • Nie udawaj, że nie masz emocji bo to nie prawda, nawet jeśli odczuwasz obojętność.
  • Nie łudź się także, że zapanujesz nad powstawaniem emocji. Zapanować możesz nad przejawem emocji i przeżyciem jej. Jeśli ktoś spowodował twoją złość, to ona i tak już powstała iż Tobą jest, co prawda zapanowałeś/aś nad sobą i nie wyładowałeś/aś swojej złości na kimś, ale ona nadal wymaga przepracowania.

Powodzenia!

Damian Giętkowski

Podziel się

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.”


J. Korczak

Psycholog: mgr Damian Giętkowski
tel. 664 942 017
e mail: damian.gietkowski@gmail.com
Skype: Damian Giętkowski

Wszelkie prawa zastrzeżone

Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. POLITYKA PRYWATNOŚCI

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close